måndag 25 januari 2010

Välkommen PraktikantAnna!



Idag hälsar vi Anna Sohlberg välkommen som praktikant. Det ska bli kul. Och som traditionen bjuder presenterar hon här sig själv:


Hej!

Jag är det nya tillskottet på Concret de kommande tre månaderna. Som student vid Medie- och Kommunikationsvetenskapliga programmet på Högskolan i Jönköping har jag en tre månader lång praktik som jag har fått möjligheten att förlägga på Concret.

Jag är en 21-årig tjej som ursprungligen kommer från Stockholm, men som trivs så bra här i Jönköping att praktik ”hemma” inte var att tänka på. Att vara i Jönköping var alltså väldigt snabbt bestämt, det gällde då att hitta ett företag som skulle kunna tänka sig att ta emot mig. Helst en reklambyrå, det är ju ändå på en reklambyrå jag vill vara på i framtiden. Hur många reklambyråer kan det finnas i Jönköping då, funderade jag på. Inte kan det väl vara så många? Visade sig att det var bra många fler än jag trott. Hur skulle jag nu kunna lista ut vilken byrå som passade mig? Och som också sökte en praktikant? Svaret skulle jag få på en praktik-genomgång under hösten 2009. Företag och organisationer som visat intresse för och tidigare tagit emot praktikanter presenterades. Och bland alla dessa namn fanns Concret. Concret sökte även en praktikant som var intresserad av att skriva och copywriting. Kunde det bli mer perfekt? Nu var det bara till att övertyga Concret att de ville ha mig också!

Efter telefonsamtal, mail, och textprover fick jag komma på en intervju. Det var dags att göra en sista kraftansträngning för att platsen skulle bli min. Intervjun flöt på, och jag måste ha gjort något rätt för när intervjun var avklarad hade jag lyckats övertyga David att ta emot mig.

Och nu, drygt tre månader senare, är jag här! Första dagen på Concret är påbörjad, och det verkar som om jag kommer att ha tre fullspäckade månader framför mig. Det kommer förhoppningsvis att bli tre lärorika månader där jag får lära mig hur det går till på riktigt. För även om jag läst mig till mycket så är det nu som jag verkligen kommer att märka ifall det jag lärt mig är till någon nytta. För det är väl det praktiken är till för egentligen; att lära sig på riktigt?

/Anna