torsdag 8 december 2011

Vinnare i Metro Photo Challenge

Metro Photo Challenge brukar kallas världens största fototävling.
Den här bilden från John Bauers skogar har vunnit Juryns Pris!




Juryns motivering: Älg- och skogsmystik som förstärks av de dova svartvita tonerna. Bilden har ett fantastiskt djup och man känner sig nästan lite "upptäckt" av älgen.

Metro Photo Challenge: Under 2010 deltog nästan 160.000 bilder. Tävlingen startade 2007. Tidningen Metro finns på 4 kontinenter och har ca 17 miljoner läsare.

Bilden ingår i boken John Bauers skogar som släpptes nu i november. Boken köper du lättast via förlaget Concret, NevaBooks, Adlibris. Den finns också hos många av Bokias butiker - eller går givetvis att beställa där. Lokalt i Jönköping finns den hos Bokia City, Bokia A6, Linnman Gallery, Butiken (Tenhult).

Mats berättar så här om bilden:

»Bilden kom till 26:e juli 2011. Klockan är 04.12. Den här morgonen hade jag med mig min pappa och hans sambo för att eventuellt få se vildsvin. Och det fick vi :) Dock sprang vildsvinen rakt över vägen i en hiskelig fart när vi kom till området vid 03-tiden - så det blev inga bilder av grisarna den här gången.
Till den här bilden använde jag en Nikon D3 med 70-200 f2,8. Brännvidden är 200 mm. 1/50 sek med bländare 2,8. ISO 1250. Platsen ligger mellan Lekeryd och Haurida, Småland.
Bilden är konverterad till svart/vit i efterhand. Och eftersom en D3 inte ens ger något märkbart brus ens vid ISO 6.400 så har jag lagt på filmkornet i efterhand.«