fredag 16 april 2010

Sju tips och trix från en 10-årsjubilerande copy

Idag var PraktikantAnnas sista dag här.
Med sig fick hon lite skön läsning, intyg, wallenbergare och den här tips- och trixlistan om att skiva reklam. Anpassad för Anna, men säkert användbar för fler:


1. Hitta din stil. Oavsett om det är en pressrelease eller en radiospot så är det skönt att ha ett arbetssätt som man alltid kan falla tillbaka på om inte den briljanta idén ramlar ner. D v s en slags mall för hur man skriver. Enda sättet att göra det: Öva, få respons. Öva, få respons…

2. Komma till punkt. Nästan alla texter gynnas av korta meningar. Skriv rakt på det du vill säga. Testa också alltid att stryka första meningen i dina texter. Vad händer? Behövs den eller är den bara en ursäkt för att sätta igång texten? Använd punkt som ett sätt att skapa karaktär i texten. Öka spänningen. Nerven. Känslan. Sätt punkt.

3. Utveckla idétänk. Att vara copywriter innebär inte bara att skriva texter. Du måste ofta även stå för idé och koncepttänk. Inte minst för att i presentationen för kund kunna argumentera för din text. Så fundera alltid på hur din text passar in i ett övergripande idé- och koncepttänk. Tänk brett. Tänk att den övergripande idén bör fungera över flera kampanjcykler.

4. Utmana formen. Du är trygg i språket. Ibland lite för trygg. Bryt av, överraska, gör tydliga brott mot alla skrivregler som finns. Det kan ge härliga effekter. Men gör det givetvis när det passar. Inte när du skriver pressreleaser och liknande, men gärna i annons och kampanjtexter.

5. Lär dig älska att få kritik. Det är skitjobbigt, jag vet. Men det är enda sättet att bli bättre. Och det går faktiskt att lära sig tycka om det. Alltså; låt alltid kritiska personer (som du vet är ärliga och inte nödvändigtvis snälla) läsa dina texter.

6. Gör din läxa. Mer in än ut. Var noga med research och förberedelser. Våga fråga så fort du inte förstår. Behärskar du inte ämnet går det aldrig att vara kreativ i språket och idéarbetet blir lidande.

7. Tro aldrig att du blir fullärd. Sträva framåt. Utvecklas. Följ trender. Vilka skriver bra och varför? Var finns dina favoritskribenter? Hur påverkar nya medier vårt sätt att skriva? Går det att nyttja i textarbetet? Jag tvivlar varje dag, vid varje text på min förmåga. Och det kan vara jobbigt ibland. Men samtidigt är det någon slags drivkraft som gör att jag aldrig riktigt blir nöjd. Och därigenom (förhoppningsvis) lite, lite bättre för varje text som trillar ut.

/ d