torsdag 11 oktober 2007

Hur handlar du?

















Med flera förpackningstillverkare som uppdragsgivare är det inte utan att vi på Concret är lite extra fascinerade av förpackningar. Och hur man kan använda dem för att öka försäljningen av en produkt.

Färg är tveklöst ett av förpackningsformgivarens viktigaste hjälpmedel. T ex signalerar rött hetta medan blått är kyla, svart exklusivt och gult billigt.
Storleken på föpackningen är också viktig. En liten förpackning uppfattas ofta som mer exklusiv än en stor.

Visste du dessutom att:

• Över 70 procent av inköpen på en stormarknad sker på impuls. Av en normal stormarknads upp till 50.000 varor är genomsnittskonsumenten bara riktigt medveten om 40-50.
• Om kundvarvet i en butik går motsols ökar försäljningen med 10 procent.
• För varor som exponeras på en gavel ökar försäljningen med 400 procent.
• Endast 10 procent av konsumenterna handlar med inköpslista.
• På din väg genom butiken passerar du ungefär 300 produkter i minuten.
• Musik i butiken ökar försäljningen och påverkar tempot hos kunderna.
Snabb musik = högt tempo. Perfekt innan stängningsdags.

Inga kommentarer: