torsdag 1 november 2007

Halvtidsrapport

Då har man nu varit här i lite mer än månad. Vad mer kan man säga, trivs som som fisken i vattnet. En ganska dålig liknelse med tanke på att fiskar knappast får ta del av kaffe och lunchraster med roliga samtalsämnen, långa stunder fyllda av skratt och andra dåraktigheter. Min första månad på byrån har varit lärorik. Att få en inblick hur det fungerar i praktiken och att vara delaktig kommer att vara till min fördel när jag återvänder till skolbänken i december. Dock lär jag få stora problem med att att bli av med det ideliga kaffedrickande jag lurats in i. Innan jag kom till byrån drack jag aldrig kaffe, gillar det fortfarande inte, men kan inte låta bli.

Mina första veckor har jag mestadels spenderat på att en göra en bra research och färdigställa uppgiften jag fick första dan jag kom; Webbutveckling för webbplatsen www.concret.se. Sedan har jag kombinerat mitt arbete med den uppgiften och andra uppgifter som dykt upp. Allt från små illustrationer till logotyper och friläggning av bilder mm. Jag har på bara ett par veckor bekantat mig med program som exempelvis flashplayer, som jag anser vara ett viktigt program att kunna för att följa med i den snabba utvecklingen inom branschen. Jag lär mig något nytt varje dag med stor hjälp av mina mentorer på Concret.

Apropå mentorerna: efter ett tag på en byrå av Concrets storlek lär man känna sina medarbetare ganska bra. Bland de fyra medarbetarna finner jag karaktärer med både varierande och gemensamma egenskaper.

• Anders är enkel att lära känna. En professionell webbdesigner/illustratör som givit ordet SÄÄMÄSTER en ny innebörd. Nära till operasång och skratt. Med sina många påhitt är han något av en pajas på byrån. Idérik och knasig på ett positivt sätt. Med en nyligen erhållen arbetsskada i form av musarm kan dock Anders ibland bli lite känslig framåt eftermiddagarna.

David har jag känt så länge jag kan minnas, även om jag lärt känna honom på nytt sedan jag började här. En kreativ och duktig copywriter med sinne för humor och tycke för hundar. Som yngst i besättningen och nybliven pappa jobbar David dubbla skift. Likt lillebror Daniel är David positiv och glad som när på alltid. (Dock inte när Öster åker ur Superettan).

Mats är Art Directorn som var grafiskt aktiv under datorernas intåg under sena 80-talet. Oslagbar när det kommer till grafiken och ingift släkting med Anders. Precis som Anders bidrar han med många roliga historier och skratt. Som två bröder håller de båda låda under många av rasterna och den ena historien avlöser den andra, precis som skratten. Påminner om Kevin Costner i filmen "Dansar med vargar" vid sidan av sina nafsglada vallhundar.

Uffe är också han Art Director. Precis som Mats var Ulf med när datorerna äntrade reklamscenen. Duktig tecknare med stadig hand och rutin. Som alla andra på byrån är Uffe hundälskare. Ulf har dessvärre valt att inom en snart framtid avsluta sin Concreta karriär till förmån för en flytt till Jämtland med familj och hundar.

Sammanfattningsvis skulle jag påstå att Concret är den perfekta arbetsplatsen. Med god sammanhållning, roliga arbetsuppgifter och härliga arbetskamrater kan man inte annat än trivas.


Signerat: Mikael Åberg

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja, vi hotar våra praktikanter med att bli inlåsta i köket på kaffe och bröd om de inte skriver något snällt...